
International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 515 

Political economy influence on media content in 

Zimbabwe: The pre-2018 election discourse. 
Silas Nkala 

Zimbabwe Open University: Faculty of Arts, Culture and Heritage: Department of Media and Journalism Studies, Zimbabwe 

Abstract: The right to freedom of choice, expression and 

information are fundamental principles of democracy and good 

governance. However, these concepts are applied differently 

from country to country and they can be easily identified 

through free press reportage as to whether they are upheld or 

not. Democracy in essence breeds good governance and the free 

press has to act as watchdogs to the systems that are responsible 

to ensure and enable democracy. The first step to democracy in 

Zimbabwe and many other countries is believed to be the 

electoral process which ushers in new governments after every 

given time frame. In Zimbabwe the term of office of an elected 

government is five years after which elections are conducted. 

Before the elections are physically conducted they are usually 

played in the media. Thus, political parties vying for positions to 

be the next government use the media as tools to rally support 

from the electorate. Zimbabwe held harmonised elections in 

2018. The political parties in the country got into an election 

mood ahead of the polls and the media diverted its attention 

from other issues to focus much on election related reporting. In 

their reportage two major influences shaped their content and 

these are the political economy (ownership and funding) and 

agenda setting. In Zimbabwe there are two folds to media 

ownership, namely the state and private media. However, their 

role of setting public agenda usually influences their content at a 

larger extent. 

Key words:  Political economy, democracy, election, agenda 

setting, Zimbabwe, media. 

I. INTRODUCTION 

imbabwe held general elections in July 2018 after the 

incumbent government of ZANU PF was given a five 

year mandate to rule the country since 2013. The five year 

term of government ended in 2018 and the country was 

gripped by electioneering rhetoric by various political parties 

who since June 2017 launched their political campaigns. 

Several new political parties emerged especially since the 

beginning of 2017, but the most prominently featured names 

of political parties in the media land scape were the ruling 

Zimbabwe African National Union Patriotic Front (ZANU 

PF) at the start of the campaigns which was led by late former 

President Robert Mugabe and during polls it was led President 

Emmerson Mnangagwa who emerged a winner of the 2018 

presidential polls and Movement for Democratic Change 

(MDC T) at the time which was led by now late Morgan 

Tsvangirai and later became MDC Alliance led by Nelson 

Chamisa who took second place to Mnangagwa. Other parties 

relatively covered by the media are the MDC T led by 

Thokozani Khupe, National People’s Party (NPP) led by Joice 

Mujuru and Zimbabwe African People’s Union (ZAPU) then 

led by now late Dumiso Dabengwa. But this article will focus 

on ZANU PF and MDC Alliance. Political parties started 

political rallies where their top officials made political 

remarks in relation to the 2018 elections. The media was 

covering those political statements. This academic paper seeks 

to explore the manner in which local weekly newspapers, The 

Sunday Mail and The Standard reported the pre-election 

politicking. It is also necessary to explore the influence of 

ownership and funding (political economy) in the pre-election 

discourse reportage by the two publications. It has to be 

established as to whether agenda setting influenced their 

content production. 

Background to the study 

Zimbabwe’s electoral processes are guaranteed in the 

Zimbabwe’s National Constitution (2013: 32) under the 

Political Rights. The Constitution in Chapter 1 Section 67 

clause (1) (a) and (b) highlights that “every Zimbabwean 

citizen has the right to free, fair and regular elections for any 

elective public office established in terms of this Constitution 

or any other law and to make political choices freely.” Clause 

(2) of the Section from (a) to (d) states that “every 

Zimbabwean has the right to belong to any political party, 

campaign freely, take party in political gatherings, those aged 

18 and above are free to vote in any election or referendum 

and stand for election for public office.” Section 158 (1) (a) 

(P. 67) states that ‘general elections must be held so that the 

polling takes place not more than 30 days before the expiry of 

the five year period which according to Section 143 clause (1) 

(p. 62) runs from the date on which the President elect is 

sworn in and assumes office.” The term of office of ZANU PF 

government started in April 2013 and ended in March 2018 

after which elections were held. Thus, the democratic process 

as enshrined in the national Charter prescribes an election for 

the next government to be given a five year mandate to rule 

the country.  

As the general election year drew closer, this set the election 

campaign trail on motion in Zimbabwe. Political parties 

started jostling for political support through political 

statements and political rallies in 2017 when Mugabe and 

Tsvangirai were still alive leading ZANU PF and MDC-T 

respectively. In the campaigns, the freedoms of expression, 

press, information and association mattered to ensure 

democracy and good governance. Thus, the political leaders 

of various political organisations must be free to sell their 

policies and ideologies to the electorate particularly through 

the press as it is highlighted in the Constitutional clauses 

Z 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 516 

quoted earlier on in this academic article. This started to 

happen with the politicking intensifying especial from the 

beginning of July 2017. The media plays a significant role in 

the democratic processes and freedom of expression. Thus, for 

Habermas in Copeland (2006: 181), “the press is the public 

sphere’s prominent institution” which he says “finds freedom 

of the press necessary to engage rational critical debate.” In 

the rise of pre- election political statements by or about 

political parties mostly, ZANU PF and MDC-T, The Sunday 

Mail and The Standard contributed in the popularisation of 

their activities about the 2018 elections. However, issues of 

ownership and funding usually influence the positions adopted 

by the media in their reportage, hence this article has to 

explore the ownership and funding of the two publication 

titles used in this study. 

The Sunday Mail is a State owned newspaper under the 

Zimpapers stable. African Media Barometer (AMBZ) (2010) 

states that the Zimpapers Group is majority owned by 

Zimbabwean government with 51, 09% shares. AMBZ says 

the South African owned Old Mutual has 23, 80% shares and 

the remaining 25, 11 % is owned by private companies. It also 

says the Zimpapers operates under the Information media 

Broadcasting Services Ministry and the publications under the 

stable are mandated to protect the interests of the government 

in power. In view of the ownership and funding details given, 

it is possible that The Sunday Mail could have been influenced 

by their political economy in their pre-election discourse. 

Curran et al (1982: 21) argue that, “the political economy of 

the media leads them to produce false consciousness in the 

interests of a class which owns and controls them.”  

The Standard is a weekly publication owned by Alpha Media 

Holdings (AHM). NewsDay (December 11, 2017) says AMH 

is 100% owned by Trevor Ncube who “assumed the stake 

after his former partners Media Development Investment 

Fund (MDIF) disposed of their equity interest from 

Zimbabwe’s largest independent media house.” MDIF is a 

New York-based non-profit investment fund for independent 

media in emerging markets.  AMH and MDIF’s parting came 

after 14 years of partnership in which Ncube used to have 

61% stake, while the MDIF had 39% stake in AMH.  It 

remains to be established if The Standard newspaper’s 

ownership and funding influenced the pre-election political 

discourse in them. Graber (1989), and Davis (1992) say the 

media play a powerful role as intermediaries between political 

leaders and the public. Thus, the media act as public spheres 

that Habermas (1989) says are platforms for discussion. 

Statement of the Problem 

There has been an increase in the number of political rallies 

and statements made by or about political parties and leaders 

particularly in ZANU PF and MDC-T in July 2017. This 

resulted in the State and private newspapers, The Sunday Mail 

and The Standard escalating their reportage more on issues 

focusing in the 2018 elections. Thus, the newspapers almost 

every week carried some stories to do with the then 

approaching polls and that triggered this study. The elections 

in Zimbabwe and world over determine the future 

governments hence they are of public interest. In a sense this 

study is located in the democratic strand of the media studies 

seeking to explore ways in which the media contributes or 

assist in the promotion of democracy to expose what hinders it 

to operate democratically. 

Purpose of the Study 

❖ To unmask if ownership and funding of the media 

contributed to the pre-election discourse in The 

Sunday Mail and The Standard newspapers. 

❖ To suggest possible solutions to media problems 

hindering their freedom in covering electoral 

processes. 

Objectives 

❖ To establish the influence of political economy in 

media content in election reportage in Zimbabwe 

❖ To examine how the political economy influenced 

The Sunday Mail and The Standard content in the 

pre-2018 election reportage 

❖  To unravel the construction of pre-election 

discourses by political parties within media 

representation. 

❖ To expose positions adopted by the two titles in 

covering ZANU PF and MDC-T pre-election rallies 

and statements. 

❖ To establish their interests in taking the positions 

they took during their coverage. 

Research Questions 

❖ How does the political economy influence media 

content in election reporting in Zimbabwe? 

❖ How did the political economy influence The 

Standard and The Sunday Mail content in the pre- 

2018 election political activities in Zimbabwe? 

❖ What are The Standard and The Sunday Mail’s pre- 

election discourses? 

❖ What are the positions adopted by The Standard and 

The Sunday Mail in covering the pre-2018 election 

events and statement by ZANU PF and MDC-T? 

❖ What were their interests in taking the positions they 

took during their coverage? 

Assumptions of the Study 

❖ The study assumes that The Sunday Mail and The 

Standard newspapers are influenced by journalism 

cultures of their news gathering, in house editorial 

policies and regulatory environment. 

❖ The study assumes that the media’s ownership and 

funding influenced the pre-election discourses 

represented in the newspapers.  

❖ The study assumes that findings will help expose 

media polarisation and equip authorities with ideas to 

reform media operations in Zimbabwe. 

 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 517 

Significance of the Study 

The study is significant to Zimbabweans interested to observe 

if freedoms associated with the media, democracy and 

elections are observed. Elections are the only get way for 

citizens to change governments in Zimbabwe. Since ZANU 

PF has been in power for over 42 years now, the study is 

significant to citizens and political parties who are eager to 

see the electoral processes influencing change of government 

in future elections. Researchers on elections and media in 

future can use this study as a background in their researches. 

Justification of the Study 

This study is justified to establish if The Sunday Mail and The 

Standard newspapers managed to play their public sphere role 

or their ownership and funding influenced their content 

reporting about the 2018 elections. Thus, Habermas (1989) 

says media are some of the public spheres which are platforms 

for public discussions. Habermas’ envisioned public sphere is 

supposed to be a ‘free for all the people’ to debate. The study 

seeks to expose if the newspapers set the pre-election agenda 

or they reported reality on the ground. The study is a yardstick 

to measure media’s role in giving impetus to pre-election 

discourse. Furusa (1998) says the media and journalists must 

provide information, entertainment, education, promote 

democracy and convey culture. The need to unravel if these 

functions were fulfilled justifies the need for this study to be 

conducted.  

Theoretical Frame Work 

The article is influenced by three major theories which are the 

public sphere, Agenda Setting and the Political Economy. 

Habarmas (1989) defines public sphere as a forum for 

discussion hence the newspapers under study are some of the 

public spheres which political parties used as platforms for 

pre-election politicking. Agenda setting theory refers to 

capabilities of the media to influence the acceptance and 

adoption of topics on the public agenda. McCombs and Shaw 

(1972) in Scheufele and Tewksburg (2007: 11) say “agenda 

setting refers to the idea that there is a strong correlation 

between the emphasis that most media place on certain issues 

based on relative placement or amount of coverage and the 

importance attributed to these issues by mass audiences.” The 

frequency featuring of pre-election politicking by or about 

ZANU PF and MDC-T in the newspapers emphasise the 

agenda setting by the media. Political economy of the media is 

described as the funding and ownership of the media 

underpinning their operations. Curren et al (1982: 21) argue 

that “the political economy of the media leads them to 

produce false consciousness in the interests of a class which 

owns and controls them.” Thus, political economy of the 

media may determine the content produced hence this study 

has to expose if the two publications were influenced by 

ownership and funding in their content production. 

Delimitation of the Study 

The study focuses on the The Sunday Mail and The Standard 

newspapers’ eight combined number of articles published 

within the month of July 2017. Only articles about ZANU PF 

and MDC-T are selected for this study. The target period of 

publications is important because it’s the time when the 

parties launched their interface rallies, coalition and meetings. 

Ethical Considerations 

The study acknowledges all sources of information used in it. 

Chirimuuta et al (2013: 82) say “ethics…are systems of moral 

principles that govern or influence the conduct of individuals. 

There are a set of moral principles that guide and control the 

researcher in all research stages.” The author upholds honest 

and truthfulness as vital ethical consideration in the study. 

Organisation of the Study 

This article opens with an abstract highlighting the 

components of the study focusing on the election discourse, 

political economy, freedom of expression, press and 

information and democracy. Next is an introduction, 

background of the study and other components which 

provides a brief overview of the study’s purpose. The study 

presents a review of literature related to the political 

democracy and good governance, freedom of expression, 

press and information. The study also gives details on the 

research methodology, data collection techniques, research 

design, sampling method, data presentation and analysis 

procedure. Data collected is presented and analysed through 

critical discourse analysis. This then leads to the summary, 

conclusion and recommendations of the study. Biography 

anchors the study. 

II. LITERATURE REVIEW 

Theoretical conceptualisation in this section deals with sub-

topics such as the political economy, democracy and good 

governance, freedoms of expression, press and information 

and discourse analysis. These seek to expose the link between 

the political parties under study (ZANU PF and MDC-T) with 

the media, (The Sunday Mail and The Standard) as to how 

they related during the period under study. Thus, the literature 

review ponders on the theoretical perspectives and influences 

underpinning the positions adopted by the two publications in 

their reportage of election related statements by or about 

ZANU PF and MDC-T. The study seeks to fill the gap left by 

previous studies on pre-election coverage, weighing them 

against the then pre-electioneering narrative that gripped the 

nation’s political land scape. Langa and Heiss (1994) say 

literature review introduces the researcher to new approaches 

in solving a problem and help to avoid errors in the planning 

of the research. Thus, the study seeks to fill the gap left by 

Waldah (2000)’s research titled Political journalism the 

Zimbabwean way: Experience from the 2000 Election 

Campaigns.’ Waldah’s research focuses on the coverage of 

election campaigns in the run up to 2000 elections by radio 

stations, television, newspapers such as the Zimpapers titles, 

AMH titles which are The Zimbabwe Independent and The 

Standard, and the Daily News of Associated Newspapers of 

Zimbabwe group (ANZ).  

 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 518 

There are several gaps left by the research considering that it 

only focused on previous elections which had differing 

dynamics to the 2017 situation, in which new ways of 

campaigns such as Mugabe’s Youth Interface Rallies and the 

coalition of opposition parties backing the candidature of 

MDC-T Morgan Tsvangirai for the 2018 election. Thus, 

Dearing and Rogers (1996) argue that political influence is to 

some extent dependent on the ability of politicians to put their 

causes on the political agenda to attract voters’ attention. 

ZANU PF and MDC-T intensified their campaigns especial in 

July 2017. The Sunday Mail and The Standard become tools 

of disseminating their political ideologies. Thus, Chuma 

(2013: 15) says “Zimbabwean journalists and the media 

operate in an environment that both enhances and impedes 

their work.” 

Media’s Political Economy 

Media’s political economy entails issues of ownership and 

funding. These usually have a great influence on the media’s 

content.  Most media in Zimbabwe carries characters of their 

owners and funders in their content. Thus, the aspect of who 

owns funds and control a certain media house determines the 

content that the media house produces. This means that media 

houses operate under the ideologies of those who fund, owns 

and control them to a larger extent. Elliot (1977) argues that 

political economy of the media entails that “content of the 

media and the meanings carried by their messages are 

primarily determined by economic base of the organisations in 

which they are produced.  

Commercial media organisation must cater for the needs of 

advertisers and produce audience maximising products, while 

those media institutions whose revenue are controlled by the 

dominant political institutions or by the state gravitates 

towards a middle ground or towards the heartland of 

prevailing consensus,” (Gurevitch et al (1982: 13). This 

confirms the understanding that media produce content in the 

interests of a class which owns and controls them. In this 

instance, it is highly possible that The Sunday Mail owned by 

the State and The Standard, privately owned, in their coverage 

of ZANU PF and MDC-T related pre-election  events and 

statements, they were influenced by the interests of those who 

own, fund and control them. This study examines the 

relationship between the two publications’ ownership and 

their coverage of the pre-election events and statements. Thus, 

Wang (2003: 14) argues that “not only editorial and columns 

but also the coverage of news and features would reflect the 

political beliefs or interest of the owners.” Shoemaker and 

Reese (1991) say newspapers prop up the political candidates 

with their owners or publishers’ political attitudes. In this 

academic paper ZANU PF and MDC-T’s pre-election 

discourses as portrayed by The Sunday Mail and The 

Standard, forms the basis of the study. 

Democracy and good governance 

Most nations in the world and Zimbabwe in particular are 

governed through authorities elected into office for a certain 

time frame before the next government is elected into office 

again. This is considered to be a democratic process. 

Campbell (2008) says “the essential idea of democracy is that 

the people have the right to determine who governs them. In 

most cases they elect the principal governing officials and 

hold them accountable for their actions. Democracies also 

impose legal limits on the government’s authority by 

guaranteeing certain rights and freedoms to their citizens,” 

(Sodaro 2004: 5). Thus there are electoral processes set as 

means in which the citizens decides who to rule them and in a 

proper democracy the citizens are supposed to as well detect 

the way they want to be ruled.  

Zimbabwe is one of the many nations that adopted the 

elections as the only way for governments to be elected into 

power since independence in 1980. The term of office for the 

elected government is five years before the next government 

is chosen. Thus, democracy varies from nation to nation. 

‘‘The democratic method is that institutional arrangement for 

arriving at political decisions in which individuals acquire the 

power to decide by means of a competitive struggle for the 

people’s vote,’’ (Schumpeter, 1975 [1942]: 269). This is what 

Sartori (1987) labels ‘‘electoral democracy’’, which points to 

the fact that elections are normatively essential. It is during 

elections that the “political candidates or parties compete for 

the support (votes) of the electorate,” (Stromback 2005: 334). 

Zimbabwe when gearing towards the 2018 harmonised 

elections, the ruling ZANU PF and MDC-T started 

campaigning for the elections in 2017, in which most of their 

campaigns were played in the media. Thus, for democracy to 

be visible, the media is the best instrument for the 

dissemination of information to do with the elections.  In this 

case, for people to exercise their right to choose leaders they 

want, they must be given enough information about who they 

are and what they can offer when elected into office. In an 

ideal situation elections are seen as a proper gateway to good 

governance as much as they are the most appropriate 

thermometer to measure the level of democracy in a nation. 

The aspect of good governance is measured through the way 

how an election to install that government was conducted.  

According to the United Nations, governance means the 

process of decision-making and the process by which 

decisions are implemented (or not implemented). Governance 

can be used in several contexts such as corporate governance, 

international governance, national governance and local 

governance. Graham et al (2003: 1) defines governance as “a 

process whereby societies or organizations make their 

important decisions, to determine whom they involve in the 

process and how they render account.” Good governance is a 

normative conception of the values according to which the act 

of governance is realized, and the method by which groups of 

social actors interact in a certain social context.  Thus, to 

achieve good governance the democratic processes such as 

elections are the core as they are believed to make those in 

leadership positions accountable to the electorate. Good 

governance is based on the transparency of the decision-

making process, which ensures that information is freely 

available and accessible to those involved or affected by the 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 519 

decisions taken. The study explores as to how The Sunday 

Mail and The Standard covered the pre-electoral process by or 

about ZANU PF and MDC-T which may ensure future good 

governance. 

Freedom of expression, press and information 

Freedom of expression, press and information are intertwined 

concepts meaning that they all work hand in glove. Thus, the 

freedom of expression can be exercised in an environment 

where the press is free and information also flows freely 

within the society. Previous studies in attempts to establish 

facts about the state of the media and journalists’ freedoms in 

Zimbabwe by media activists’ organizations namely the 

Media Institute of Southern Africa (MISA) Zimbabwe (2004), 

the Voluntary Media Council of Zimbabwe (VMCZ) (2013) 

and the Media Monitoring Project Zimbabwe (MMPZ) all 

point to a frustrated, muzzled and gagged media and 

journalists. Studies conducted by the three organisations on 

varying periods from year 2000 to 2013 on the operation of 

media and journalists in Zimbabwe exposes media 

polarisation and infringement of journalistic ethics, principles 

and freedoms.  

As I earlier on highlighted that issues of ownership and 

funding can be the major factors contributing to the manner 

the media behave, (MMPZ) (2000: 4) referring to the state 

media argues that “when the media receive money out of the 

public purse, they have obligation to provide information 

impartially to every member of the public,” and this compels 

them to be true watch dogs of the government and society. 

Thus, the lack of freedoms of the media and journalists was 

blamed on the application of some sections of the Access to 

Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) of 2002 

which restricted the extent to which the media and journalists 

could exercise their freedoms in covering particularly politics.  

de Nelson (2007: 1) says “the right to freedom of information 

and responsible journalism are fundamental to economic and 

human development. Media and Journalists freedoms are their 

abilities to access information and publish it without being 

intimidated, victimised through violence and litigation.” 

Chuma (2013: 15) says “Zimbabwean journalists operate in an 

environment that both enhances and impedes their work.” 

Thus, Chibuwe (2012) says the state media in Zimbabwe are 

criticised for being pro-ZANU-PF while MMPZ (2002), Chari 

(2008), Nyamanhindi (2008), Chimedza (2008) and Waldahl  

(2004) note that the private media in Zimbabwe were believed 

to be pro-Morgan Tsvangirai and Movement for Democratic 

Change (MDC-T). The media’s allegiance to certain political 

parties, show that they are not free but their stance is 

influenced by the powers behind them. This necessitated the 

study to examine how The Sunday Mail and The Standard 

newspapers covered pre-electioneering discourse by or about 

ZANU PF and MDC-T in July 2017 alone. 

However, freedoms of expression, press, and information are 

guaranteed in the Zimbabwean constitution. Section 249 seem 

to be promoting freedom of the media through clause (1) (a) 

which states that Zimbabwe Media Commission (ZMC)’s 

functions are to promote and develop freedom of the media, 

(f) to ensure that people of Zimbabwe have fair and wide 

access to information, (j) to conduct research into issues 

relating to freedom of the press and of expression and in that 

regard to promote reforms in the law. However, arguments 

presented in this part of the study expose that there are 

varying factors which to some extent curtail the freedom of 

expression, press and information. These factors possibly 

influenced the manner in which The Sunday Mail and The 

Standard reported about ZANU PF and MDC-T election 

related news. de-Nelson (2007: 173) notes that “the right to 

freedom of information is generally accepted as necessary to 

participatory democracy around the world.” This study seeks 

to unravel whether the freedom of expression, press and 

information are upheld through the discourse analysis in 

which the articles in the two publications in reference form 

the basis of the study.  

Discourse analysis 

Data gathered from the selected newspapers’ articles through 

thematic framing is analysed through the discourse analysis. 

The discourse of election is analysed with the focus on how 

The Sunday Mail and The Standard represented the pre-

election discourse about or by ZANU PF and MDC-T during 

the period under study. Briggs and Cobley (2002: 13) say 

“discourse analysis is the recognition of the features of 

language which identify those discourses.” Thus, Howarth 

(2000) describes a kind of Marxist inflection to the 

understanding of discourse when he writes that: “the task of 

discourse analysis is to examine this dialectical relationship’ 

between discourse and social systems ‘and to expose the way 

in which language and meanings are used by the powerful to 

deceive and oppress the dominated,” (Briggs and Cobley 

(2002: 13). They note that “discourse analysis is the analysis 

of a text through identification of language, so as to reveal its 

discourses and to comment on their meanings. It is also about 

the revelation of the ideology behind the text. It is about 

certain understandings of the subject of the discourse,” (p.14). 

This study analyses the pre-election reportage of or about 

ZANU PF and MDC-T assessing whether their ownership and 

funding have a bearing in the positions they adopted in the 

coverage through the identification of themes.  

III. METHODOLOGY 

The study is based on a qualitative methodology influenced by 

the critical theory perspectives. Thus, “qualitative research is 

grounded in the assumption that features of the social 

interpretations by different individuals vary and these 

interpretations tend to be transitory and situational, that is they 

are dependent on the changes in time and setting in which the 

research is carried out” (Borg and Gall (1996: 28). The study 

uses discourse analysis of The Sunday Mail and The Standard 

articles to bring out qualitative meaning of the phenomenon. 

These two newspapers differ in ownership and funding while 

they compete for the same market and are published weekly 

every Sunday. As the study is influenced by critical theory, 

Harvey (1990: 1) says “critical social research is underpinned 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 520 

by a critical-dialectical perspective which attempts to dig 

beneath the surface of historically specific, oppressive, social 

structures.” Thus, the background ownership and funding of 

the publications is possibly likely to influence the positions 

they adopt in their coverage which then informs this study. 

The strength of the study is the election mood that the political 

parties already had ahead of 2018 elections. Thus, Schudson 

(1991: 228) argues that “if contemporary social conflicts are 

increasingly acted out in a complex cultural domain, it 

becomes crucial for critical research to explore how the 

“campaigns” of “communities” may be, and are in fact, 

processed through the media.” This study will rely on 

purposive sampling of articles published by both The Sunday 

Mail and The Standard’s editions in July 2017 alone focusing 

on political statements made by or about ZANU PF and 

MDC-T over the 2018 elections. Thus, Singleton et al (1988) 

describes purposive sampling as the selection of elements 

which have the most characteristics, representative or typical 

attributes of the population being investigated. Basing on the 

sampled articles, the study comes up with themes which guide 

the discourse analysis in the study and the study units are the 

articles published.  

Method 

A case study of The Sunday Mail and The Standard focusing 

on articles published in July 2017 guides the study. Thus, 

Creswell (1994: 12) defines case study as a “type of 

qualitative research in which the researcher explores a single 

entity or phenomenon bounded by time and activity and 

collects detailed information using a variety of data collection 

procedures during a sustained period.” Bell (1993) says a case 

study enables researchers to concentrate on instances hidden 

in large scale surveys crucial to success or failure of systems 

or organisations. Pre-election related articles published by the 

two publications are the objects of the study. ZANU PF and 

MDC-T are regarded as subjects in which the objects of 

analysis can be identified and analysed. 

IV. DISCUSSION AND ANALYSIS OF NEWSPAPERS 

ARTICLES 

Discourse analysis of The Sunday Mail and The Standard 

newspapers’ articles published in July 2017 covering the pre-

election statements by or about ZANU PF and MDC-T in 

relation to the 2018 elections managed to identify elections 

and regime change as major themes in the coverage. There are 

two strands of reporting which the study established to have 

been adopted by the two publications in their reporting of 

either ZANU PF or MDC-T.  The Sunday Mail and The 

Standard in their editions from July 2 to July 30 2017 either 

de-campaigned or campaigned for either of the two political 

parties. This study’s questions, although interrelated, are 

answered through this analysis in such a way as to build up a 

composition of how speech acts are used to portray different 

realities. Thus, speech acts in the articles, their implications 

for readers and political position of the newspapers is 

established through the analysis below organised into themes. 

Theme 1: Election Campaign and De-campaign: Regime 

Change and Misrule 

Through The Sunday Mail and The Standard both ZANU PF 

and MDC-T campaigned and de-campaigned each other 

through portraying each other as western sponsored regime 

change agents and monumental failure regime due to misrule. 

The Standard in its July 2 to 8, 2017 on page 4 in an article 

authored by Tatenda Chitagu titled, “Mugabe opulence leaves 

sleepy Masvingo in awe” adopted a deliberative reporting 

approach which stirred more debate as to what is the fact 

about the issue. The story was a coverage of Mugabe’s Youth 

Interface rally which was held in Masvingo obviously as a 

campaign for the 2018 election, but the story carried a lot of 

negatives about the now late veteran leader which proved to 

be purely a de-campaign for him. Even the title of the story 

portrayed him as wealthy, yet visiting the poverty stricken 

province which was blamed on his government. Thus, the title 

of the story leaves the readers pondering as to whether 

Mugabe was really wealthy or it was just a figment of the 

reporter’s imagination. The discourse in the story is purely 

2018 election and regime change in relation with Mugabe’s 

incumbent government that was portrayed as having failed to 

develop the country and the questions are whether those 

people were going to vote for that failure. The story presented 

an analysis of the problems faced by Masvingo residents who 

were struggling to get cash from the banks and get just 

disturbed by Mugabe’s convoy passing through to the venue 

of the rally. The deliberative narrative is quoted below: 

“Just a stone’s throw away from Mucheke 

Stadium,…venue of the youth interface rally is Mucheke -

one of the oldest residential areas built a long back 

by…white settler regime... with houses that resemble 

domes, popularly known as misana yenzou due to the 

arch shaped roofs. The opulence shown by the president 

is in stark contrast to the lives that people of masana 

yenzou in Mucheke A suburb are living as well as the rest 

of Zimbabweans where there is glaring unemployment 

and poverty.”(The Standard- July 2-8: 2017: 4 para 6)  

This narrative leaves readers having to deliberate on who is 

responsible for the setback in a Masvingo suburb as it 

remained poor under Mugabe’s 37 years rule then, yet he just 

visited the area displaying his wealth through the flashy cars 

entourage. This part of the article seems to justify the reason 

why people of Masvingo would not vote for Mugabe and 

ZANU PF in the 2018 election. The words such as ‘Zimbabwe 

has glaring unemployment and poverty’ insinuate misrule and 

poor governance by ZANU PF regime. Hall (2012:  22) says 

“quoting opinions is itself a deliberative act” and argues that 

“doing so elevates the newspapers to the status of arbitrator of 

arguments, allowing them to frame what they believe relevant 

and necessary.” In this case The Standard quoted opinions of 

the residents against Mugabe and ZANU PF. One resident 

said; 

“ZANU PF promised 2, 2 million jobs in 2013 and this is 

only showing that they have dismally failed to deliver on 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 521 

their electoral promises. The youth should give a serious 

hiding to ZANU PF in the next elections for lying to 

them…Mugabe is a monumental failure and it is time 

Zimbabweans tried a different leader to take us out of this 

mess and this leader is none other than the tried and 

tested Morgan Richard Tsvangirai.”(The Standard July 

2-8 2017:4-para 18-21). 

The Standard reporter in this part of the story uses historical 

evidence of failure by the ruling ZANU PF as presented by 

the sources who are in discontent with its rule. Guerin and 

Hallas, (2007: 10) argue that these are cases “when the 

newspapers provide a testimony to happenings…in order to 

confirm them: bearing witness affirms the reality of the event 

witnessed…[and] produces ‘truth.’’ Testimonies given against 

ZANU PF and Mugabe exposes their categorical failure to 

govern and this is used as a reason for the party not to be 

voted for in the 2018 elections. The publication presents 

Tsvangirai as an alternative to Mugabe. The story itself is 

littered with negatives about Mugabe and ZANU PF in a way 

that present the regime change ideology then preached by the 

MDC-T and then its leader Tsvangirai as the only option. 

There is no single sentence which speaks well of Mugabe and 

ZANU PF but all portrays angry and dissatisfied residents 

verbally attacking ZANU PF. Thus, the agenda as to what the 

interviewees in the story should talk about was set by the 

reporter to a point where not even a single person talks good 

about Mugabe and his party. This presents an argument as to 

whether The Standard played its perceived public sphere role 

or not. 

In the contrary The Sunday Mail of July 2 2017 in a story on 

page 2 titled, “Mbeki consults President Mugabe” authored 

by Kuda Bwititi toned down all the emotions displayed in The 

Standard report. Thus, the article shifted focus to the South 

African Ex-President Thabo Mbeki having expressed 

concerns over the relentless onslaught on former liberation 

movements by the Western powers angling for regime change. 

The article states that then President Mugabe told supporters 

during the youth interface rally in Masvingo. Thus, it ignores 

the concerns of the citizens over obvious failures by ZANU 

PF government which landed the country into serious 

economic problems affecting everyone. The article uses the 

informing speech act in which only a point of view of  

Mugabe and his party are projected and validated by the 

assertion that even former SA President Mbeki feared for 

ZANU PF facing onslaught of regime change agenda. Quoted 

part of the story reads; 

“At the Presidential youth Interface rally in Masvingo… 

President Mugabe revealed that Dr Mbeki was concerned 

about the relentless onslaught on former liberation 

movements. The President said Mbeki had singled out 

ZANU PF among the few remaining movements with 

strong ideological and liberation leanings.” (The Sunday 

Mail July 2, 2017: 2- para 3 & 4). 

The story is framed in a manner that portrays any non-

liberation political parties aspiring to assume power from 

ZANU PF as illegal. Thus, “framing is considered a narrative 

structure within journalism; a regulative technique intended to 

‘prioritise some facts or developments over others, thereby 

promoting one particular interpretation of events,” (Norris et 

al 2003: 11). The words onslaught and regime change used 

insinuate bad approach to change of government while the 

article in this part also ignores the fact that the purported 

regime change could be as a result of ZANU PF government’s 

misrule. The story further quotes Mugabe verbatim gravitating 

his call for resistance against regime change as cited below; 

“The president implored youths to be wary of the west’s 

regime change agenda.” “Maintain the position that we 

had in the past vis-a-vis imperialism and the onslaught on 

us to have regime change. Europe is not accepting 

anyone who is not their choice. They would want to 

choose or get into position of influence through their own 

people in our political systems,” Mugabe is quoted as 

saying in the story. (The Sunday Mail July 2 2017: 2- para 

11 &12). 

Mugabe in the story make no mention of home grown 

opposition political parties as legitimate to change his 

government, but insinuate that what the opposition parties are 

doing in Zimbabwe is not their own making but an influence 

from the west, hence the need for serious resistance by the 

patriotic citizens. These remarks were made at a rally where 

obviously Mugabe was campaigning for re-election in the 

2018 elections. He sought to justify his hold on to power after 

37 years of rule, through condemning regime change agenda 

which he claimed is instigated through some local political 

systems. The whole article by this state owned weekly 

newspaper is littered with condemnation of the west’s ploy to 

reverse Zimbabwe’s liberation gains. Mugabe did not admit 

failure by his government to be the result of opposition 

formation. Thus, the article serves to impose ZANU PF’s 

ideology that the liberation movements are the only eligible 

and legitimate organs to rule Zimbabwe, anything else is an 

agent of an evil regime change agenda sponsors.  

Theme 2: Mistrust and Enmity between ZANU PF and MDC-T 

The analysis of The Standard of July 9 to 15 2017 and The 

Sunday Mail of July 9 2017 exposes serious mistrust and 

enmity between ZANU PF and the MDC-T as portrayed by 

the publications. In a story on page 4 authored by Obey 

Manayiti, titled, “ZEC’s BVR saga in new twist,” The 

Standard reported that the Zimbabwe Electoral Commission 

(ZEC) was set to stir another controversy after it emerged that 

it was likely to use an old server for the biometric voter 

registration (BVR) exercise ahead of 2018 elections. Thus, the 

report states that opposition parties among them MDC-T have 

mistrust on ZEC that it is working with the ruling ZANU PF 

to rig the elections. The newspaper took a critical stance 

against ZEC and seemed to be pro-opposition political parties. 

Aspects of mistrust portrayed by the newspaper in the story 

are quoted as follows; 

“Opposition and civil society organisations have been 

raising concern over the manner ZEC is conducting itself 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 522 

in terms of voter registration. They fear ZANU PF which 

is electronically updating its structures will try to 

manipulate the data storage system and crowd it with its 

supporters.”(The Standard July 9-15 2017: 4 para 13 

&14). 

The Standard in this case portrayed the mistrust the opposition 

political parties have on ZANU PF. This is because since ZEC 

leadership is appointed by President Robert Mugabe, they 

were suspected to be likely to push for the whims of the ruling 

party. Thus, basing on the fact that ZANU PF was already in 

charge of the state institutions, there was so much mistrust on 

all state institutions expected to ensure a free and fair election. 

The publication seemed to be exposing the negatives 

associated with ZANU PF’s advantages ahead of other parties 

in controlling the electoral body. Bjørklund (1991) in Wadahl 

(2000: 28) say “in countries where freedom of the press is not 

restricted, the media can adopt three main positions in their 

relationship to political parties and politicians.” Wadahl argue 

that “the first is to serve as loyal channels for particular parties 

and politicians, acting as reliable partners and enabling them 

to exercise a high degree of control over their political 

messages. Parties in such a position can feel sure that their 

political message will reach the voters and that their positions 

will be defended in the struggle for their favour. The second 

position is for the media to function as an independent arena, 

making broadcasting time and column space available to 

political actors of different shades of opinion.” 

In the aspect of enmity, The Sunday Mail of July 9 2017 on 

page 2 in a story titled, “New date for HE’s Mat North rally” 

reported that ZANU PF Matabeleland North Chairman 

Richard Moyo declared MDC-T and its leader as enemies 

whose dream of winning election against Mugabe and ZANU 

PF were never to come true. The story was covering 

Mugabe’s youth interface rally which was earlier on 

scheduled for July 14 but got rescheduled to another date as 

the then President had other commitments. Moyo declared 

MDC-T and Tsvangirai as enemies instead of referring to 

them as competitors. His remarks are quoted below; 

‘The youth requested the interface (rally) but as their 

parents we have to accompany them and besides we are 

talking of our President - he would also like to see us, so 

please come in your numbers. We want to show the 

enemy how powerful our party is as we approach the 

2018 elections. Let MDC-T leader Morgan Tsvangirai be 

stressed and anyone who is dreaming of defeating us next 

year would be awaken from their slumber and face 

reality.”(The Sunday Mail July 9 2017: 2- para 12 & 13). 

In this article The Sunday Mail adopted a ZANU PF liaison 

department approach where only the ruling party’s views and 

emotions are vented in which the MDC-T is made to appear as 

an enemy not a political contestant for power. Thus, only 

ZANU PF is portrayed as good and strong enough to retain 

power after the 2018 election without even consideration what 

citizens may view as monumental failure to run the country by 

the same party. 

Theme 3: Coercing Church voters and Opposition Coalition 

Accusations were arising from the opposition MDC-T and 

Civic groups that ZANU PF was secretly registering members 

of the Johane Marange Church as voters ahead of 2018 

elections so as to capitalise in their numbers to win against the 

opposition. The Sunday Mail of July 16 2017 on page 2 in an 

article titled, “200 000 pilgrims for Marange Passover” 

authored by Cletus Mushanawani was defensive of ZANU PF 

through quoting then Information Media and Broadcasting 

Services Minister Christopher Mushohwe dismissing the 

opposition parties claims over parallel voter registration. 

Thus, allegations of coercing pilgrims for 2018 elections 

through facilitating their secret registration as voters created 

an impression that the whole process of registration and the 

elections was flawed. Mugabe was scheduled to address the 

pilgrims thereby creating the suspicions of a foul play. 

However, the option for ZANU PF to defend itself from the 

claims was through The Sunday Mail story thereby confirming 

the view that media can be used as a sphere for contestation. 

Thus, Dearing and Rogers (1996) quoted in Wadahl (2000: 

20) argue that “political influence is to a large extent 

dependent on the ability of politicians to put their pet causes 

on the political agenda, focusing voter attention on areas 

where they stand to make political gains.” Wadahl (2000: 20) 

says “in modern society this can only be done with the 

assistance of the media.” In ZANU PF’s defence Minister 

Mushohwe as quoted in the publication said;  

“These utterances come from ideologically bankrupt 

people. Why is it they are already running scared well 

before the elections? People should not listen to 

perennial under achievers who always look for 

scapegoats for their poor showing in any election. The 

opposition should continue with their daydreaming and 

that will not stop us from engaging everyone including 

churches. We will continue working with churches that 

support government programmes.”(The Sunday Mail July 

16 2017: 2- para 13 & 15). 

The political stand point advantage of ZANU PF that it was 

and is in charge of government which controls the state media, 

The Sunday Mail being one of them accorded it with all the 

space to rant against opposition parties who were not given a 

right to reply in the same story. Only ZANU PF’s side of the 

story was given more attention without opposition. Thus, 

Iyengar and Kinder (1987) in Wadahl (2000: 20) state that 

“matters given priority by the media appear more important 

than matters to which they pay little attention, and politicians 

rarely win a public hearing for their favourite causes if they do 

not arouse media interest. The focus the media give particular 

social problems is therefore important for the criteria in which 

the voters base their assessments of political life and its 

actors.” This means that if only State media is available 

ZANU PF would be at an advantage of selling its policies and 

ideologies to the electorate and win the elections with a wider 

margin. 

 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 523 

The opposition MDC-T had The Standard as an alternative 

voice where issues of grand coalition against ZANU PF which 

has ruled Zimbabwe since 1980 were sold out to the audience. 

The idea was that opposition parties should contest the 

elections as a combined force in 2018 in efforts to win against 

ZANU PF. In that regard MDC-T leader was touted as most 

eligible candidate for the coalition named MDC Alliance and 

the media were seen as tools of information dissemination 

about political manoeuvres. Thus, “Modern media are 

society’s major source of political knowledge. It is not 

possible for voters to form considered opinions on political 

issues without relevant and credible information from the 

media, and according to liberal theory, media should act as an 

information agency facilitating the functioning of 

democracy,” (Curran 2002: 225). In this regard The Standard 

of July 16 to 22 2017 on page 2 in an article authored by Obey 

Manayiti titled, “Tsvangirai gets a coalition boast” reported 

that at least 10 political parties under the United Citizens 

Alliance (UCA) threw their weight behind Tsvangiari to be 

the candidate to challenge Mugabe in the 2018 elections. The 

story relied on various politicians to buttress the point that 

they supported Tsvangirai’s candidature. The discourse here 

was regime change through a coalition strategy. Some of the 

quotes picked from the article read; 

“Our preferred candidate is Dr Morgan Tsvangirai. 

Suppose we put Mai Mujuru (Joice) of National People’s 

Party, she is only two years in opposition. We have to go 

for Tsvangirai because he has managed to stand the test 

of time against ZANU PF,” (UCA Chair Jeolson Mugari). 

“We can’t afford to split the votes again come 2018 

elections. As the …youth forum we are saying lets rally 

behind only one candidate who is Morgan Tsvangirai,” 

(National Electoral Agenda youth Chair Twanda 

Kalonga). (The Standard of July 16- 22 2017: 2- Para 7, 8 

& 13). 

The use of words such as ‘preferred candidate and stand the 

test of time’ in reference to Tsvangirai’s political life and 

activism insinuate his overhaul endorsement by opposition 

political parties, the point that stood to be challenged by other 

members as imposition. Thus, some political parties’ members 

challenged Tsvangirai’s candidature. The framing of the story 

was a clearly card staking and glittering generality form of 

propaganda in which certain value and character was 

associated with Tsvangirai. This concurs with Norris et al 

(2003: 11)’s assertion that “framing is considered a narrative 

structure within journalism; a regulative technique intended to 

‘prioritise some facts or developments over others, thereby 

promoting one particular interpretation of events.” 

Theme 4: Bootlicking, hero worship and threats 

The Standard of July 30 to August 5 2017 on page 3 carried a 

story titled, “ZANU PF officials are donkeys: Chipanga,” in 

which the then ZANU PF Youth leader Kudzayi Chipanga 

was reported as having taken his bootlicking of Mugabe to 

higher levels by likening him to Jesus. Thus, Chipanga 

reportedly made the remarks during Mugabe’s Youth interface 

rally at Chinhoyi University of Technology Stadium. 

Chipanga likened all ZANU PF leaders to donkeys carrying 

Mugabe just like the one which Jesus rode on. While The 

Standard interpreted Chipanga’s remarks as purely 

bootlicking, ZANU PF used Chipanga’s words to portray 

Mugabe as a righteous man who saved everyone and who 

should be supported to remain in power as long as he lives. 

Chipanga’s remarks were quoted as follows; 

“Let me tell you this, we are all donkeys, just like the one 

which carried Jesus and this includes every ZANU PF 

member, ministers, politburo members and vice 

presidents. You can only get recognition if you have 

Mugabe…He is our Jesus, you can only get a ministerial 

post if you have Mugabe… without which you are 

nothing.” (The Standard July 30 -August 5 2017: 3 

paragraph 3 & 4). 

In narrating the alleged bootlicking The Standard stated that 

Chipanga who made a habit to quote the scriptures in his 

bootlicking of Mugabe said the then 93 year old ruler must be 

honoured for liberating Zimbabweans. This was as if he was 

the only person who went to war to liberate Zimbabwe. The 

publication quoted metaphors and similes such as ‘we are all 

donkeys- like the one which carried Jesus and he is our Jesus.’ 

All this was said by Chipanga as a campaign for Mugabe’s 

candidature in the 2018 election. However, interpretation 

depicted from The Standard reportage could be that Chipanga 

did that only to earn a position from Mugabe, while ZANU 

PF’s point of view of the remarks were to exhibit the 

unshaken and unwavering support that Mugabe had, such that 

opposition parties were to forget thinking about defeating him 

in the 2018 elections. 

In what appears to be hero worshiping for Mugabe, The 

Sunday Mail of July 30 2017 in story authored by Levi 

Mukarati that starts on front page and spills to page 5, hipped 

a lot of praises for the veteran leader. The publication 

described how he was welcome by the supporters as an iconic 

leader at Chinhoyi University of Technology during his youth 

interface rally. The large chunk of the story most of it in a 

Shona language was just a narration of events highlighting the 

arrival of Mugabe and how he was received. First paragraph 

of the story reads; 

“President Mugabe was yesterday given a reverberating 

homecoming in Chinhoyi with tens of thousands of people 

turning out for his interface rally with youths in his birth 

province of Mashonaland West. The province showed 

why it has been dubbed “Mashonaland Best” as people 

came out in droves for the opportunity to hear the 

president address them. (The Sunday Mail July 30 2017: 

1& 5- para 1 & 2). 

This part of the article clearly seem to be seeking to portray 

Mugabe as having a great following such that opposition had 

no chance to challenge him in the 2018 election. Thus, the 

crowds at the rally may tend to even discourage voters to vote 

for opposition parties thinking that their votes will be a waste 

of time. The same article further reported on Mugabe relating 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 524 

historical events involving the liberation struggle emphasising 

on the need to preserve the gains of the struggle. He sought to 

instil fear on supporters, that allowing enemies to take over 

the country was detrimental to the future of the country. The 

story quoted Mugabe relating about the battle of Chinhoyi 

where several liberation fighters were killed by the colonial 

soldiers during the war and said they did not die to have the 

nation taken by the enemy. Mugabe’s quoted remarks reads; 

“They shed their blood. They left us therefore a legend 

and that legend meant that we too must be prepared to 

fight to the end for our country. If it meant sacrificing 

ourselves in the same way shedding our blood let it be. If 

it meant being thrust into prison and being tortured let it 

be.” (The Sunday Mail of July 30 2017:5- para 24). 

This part of the story is instilling fear to the audience to refuse 

change of government. This was used as a campaign strategy 

to keep ZANU PF in power for ever in the view that it is the 

one that brought independence. The Sunday Mail in this case 

was used as a conveyor of information and in doing so the 

MDC-T which has for many cases been described as western 

sponsored purveyors of the regime change agenda was not 

given publicity and mentioned in the story.   

V. FINDINGS 

Discourse analysis of the news articles published in The 

Sunday Mail shows that the publication gravitated towards 

supporting Mugabe and ZANU PF as the best leader and 

entity to be retained in power in the 2018 elections. The 

publication fully endorsed Mugabe and his party as already 

possibly successful contenders in the country to continue in 

power after 2018 elections. It would seem as if there were no 

any other political parties and candidates in the country except 

ZANU PF and Mugabe. The publication also hero worshiped 

and over exaggerated Mugabe’s welcome at interface rallies 

especially in Chinhoyi. In the four stories that were analysed 

from the publication’s four editions published in the month of 

July 2017, the study established that all the articles reported 

positively about ZANU PF and Mugabe. However, the 

publication in the four articles seemed to be labelling the 

opposition MDC-T as not home grown, but as pushing for the 

regime change to bring back former colonisers and even 

described MDC-T and Tsvangirai as enemies instead of 

political competitors.  

The position adopted by The Sunday Mail in its reportage 

exposes that since it is state owned under the Zimpapers 

group, this could have influenced the manner its content was 

framed and produced. The analysis of the stories found out 

that the publication took a clear bias approach towards 

propping up the ruling ZANU PF, its leader Mugabe then and 

marginalising the opposition MDC-T’s voice, as not even a 

single official was quoted in the stories except ZANU PF 

officials attacking them. Thus, Stevenson and Greene 

(1980:115) define bias as “the systematic differential 

treatment of one candidate, one party or one side of an issue 

over an extended period of time and a failure to treat all 

voices in the marketplace of ideas equally.” Below is a table 

representing the number of stories with attacks and praises 

either to MDC-T or ZANU PF as made in the articles 

published by The Sunday Mail. Three stories attacked the 

MDC-T and its leader, while all the four stories never attacked 

ZANU PF and Mugabe but praised the party and its leader.  

Table 1. Representation of attacks and praises on both the MDC-T and ZANU 

PF as reported in The Sunday Mail articles analysed. 

Party/ leader names Attacks Praises Total 

MDC-T/Morgan 
Tsvangirai 

3 0 3 

ZANU PF/ Robert 

Mugabe 
0 4 4 

Total stories analysed 4 

Discourse analysis of news articles published in The Standard 

established that the publication’s articles averagely gravitated 

towards propping up the opposition MDC-T views and highly 

criticised ZANU PF and Mugabe. The study unravelled that 

the publication portrayed Mugabe and his party as being in 

love with flashy and opulent life and not caring about the 

suffering masses but being concerned with staying in power. 

Thus, Mugabe’s visit to Masvingo’s poverty stricken area in 

flashy cars is portrayed as an insult to the poor residents 

yawning for success in life. The publication recorded the 

attacks on Mugabe by residents who describe him as a 

monumental failure but however goes on to record the same 

people opting for the leadership of Tsvangirai whom they 

describe as tried and tested. In two of the articles analysed, 

Tsvangirai was portrayed as the only leader who can take the 

nation out of poverty imposed on people by ZANU PF. 

However, some fears of possible rigging through clandestine 

voter registration process by ZANU PF are raised in the 

publication by MDC-T. One of the articles criticises ZANU 

PF youth leader Kudzayi Chipanga as Mugabe’s bootlicker 

after he was quoted as saying Mugabe is their Jesus and 

surviour. All in all The Standard had three articles among the 

analysed which attacked Mugabe and ZANU PF officials and 

two stories which praised Tsvangirai. This shows that the 

publication in its overall reportage was against Mugabe and 

ZANU PF but was aimed at projecting the opposition MDC-

T’s views as valid and substantial when the electorate make 

choices of leaders they want for the next government after the 

2018 elections. Below is the table explaining the reportage 

dynamics in the Standard. 

Table 2. Representation of attacks and praises on both the MDC-T and ZANU 

PF as reported in The Standard articles analysed. 

Party/ leader names Attacks Praises Total 

MDC-T/Morgan 

Tsvangirai 
0 2 2 

ZANU PF/ Robert 
Mugabe 

3 0 3 

Total stories analysed 4 

The findings above mean that the owners and funders of The 

Standard’s interests were angled towards the change of 

government in Zimbabwe through the support of MDC-T 

ahead of 2018 election by criticising the government in 



International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 525 

power. Shoemaker and Mayfield (1987) say the news content 

in newspapers is under the control of those who fund the 

media. 

VI. SUMMURY, CONCLUSION AND 

RECOMMENDATIONS 

In summary of the overall findings, this article unravelled that 

The Sunday Mail out rightly supported Mugabe and his 

ZANU PF in its all four articles analysed and in those four 

articles three of them attacked MDC-T and its leader 

discrediting them as not worth to govern because they were 

being used by the former colonisers in a regime change 

agenda. The study also established that The Standard out of its 

four articles analysed, three of them seriously criticised 

Mugabe and ZANU PF as the destroyers of citizens’ life and 

future,  while two articles portrayed MDC-T and Tsvangirai 

as the most suitable party and leader to be in the next 

government after 2018 elections. Thus, basing on the aspect of 

political economy of the media (ownership and funding) the 

two publications are highly influenced by their owners and 

funders interests in framing and producing their content in 

terms of political allegiance. Thus, The Sunday Mail since it is 

owned by the state which at the moment is run by ZANU PF, 

is mandated to pursue and project the interests of the ruling 

government. The Standard has its niche market of the anti-

government citizens and companies who assist through 

advertising and sales revenue gains. This means that in its 

coverage of the pre-election statements and events by ZANU 

PF and MDC-T it was influenced by its clientele and the 

interest of those who fund or owns it in its coverage.  

In conclusion, the two publications’ positions in their 

reportage of the pre-election rhetoric were based on agenda 

setting influence by the same political economy of the media. 

Thus, it is assumed that those who fund and own the two 

publications influenced the editorial staff to adopt a position 

where their reportage was biased either towards ZANU PF 

and Mugabe or Tsvangirai and MDC-T. The findings are that 

both publications were too bias with The Sunday Mail bias 

towards Mugabe and ZANU PF and attacked Tsvangirai and 

MDC-T. The Standard was highly bias against ZANU PF, 

though a bit average towards supporting Tsvangiari and 

MDC-T. Thus, two articles out of four analysed seemed to be 

supporting Tsvangirai and MDC-T. 

In recommendations this study emphasise that as long as the 

media’s owners and funders have a lot of say on what their 

content must be, there will be no balanced and objective 

media coverage of politics. There is a need for government 

authorities particularly the legislature to craft laws which will 

ensure autonomy of the media through compelling the media 

owners not to interfere with their media content and forcing 

the government to refrain from abusing the state media. Even 

those media houses which are state owned have to be kept 

away from the political or politicians’ control, they must be 

allowed to operate as independent entities. Also the journalists 

and management of the media houses must not be political 

appointees who will take advantage of their positions to use 

the media to prop up their political parties and leaders. It is 

recommended that both the state and private owned 

newspapers must be free to operate as purely public spheres 

where all citizens are accessed with equal opportunity to use 

them for their own opinions and interests. In all essence, the 

print media must exercise their watchdog function to 

safeguard the misgivings of the government, corporate world 

and society at large. 

BIBLIOGRAPHY 

[1] African Media Barometer Zimbabwe, (2010). The First Home 

Grown Analysis of the Media Landscape in Africa. Harare: Fri 

Friedrich-Ebert-Stiftung-Edrich Zimbabwe.ng 
[2] Bell, J. (1993). Doing Your Research Project. Britain Milton 

Keynes: Open University Press. 

[3] Bjørklund, T. (1991). ‘Election Campaigns in Post war Norway 

(1954-1989): From Party-Controlled to Media-Driven 

Campaigns’, Scandinavian Political Studies 14(3): 279-302. 

[4] Borg, W. R. and M. D. Gall (1989). Educational Research. 
London: Longman. 

[5] Briggs, A. and Cobley, P. (eds) (2002). The Media: An 

Introduction, 2nd edn. Harlow: Addison Wesley Longman. 
[6] Campbell, D F J. (2008). The Basic Concept for the Democracy 

Ranking of the Quality of Democracy. Available at: 

http://www.democracyranking.org/downloads/basic_ 
concept_democracy_ranking_2008_A4.pdf [Downloaded: 25 

January 2017]. 

[7] Chibuwe, A.(2012). Ethical Journalism in a Politically and 
Economically Limping Post 2000 Zimbabwe Society: Challenges 

and Prospects. Gweru: Africa Media Democracy Journal. Vol. 1. 

[8] Chimedza, T. (2008).“Bulldozers Always Come: „Maggots‟, 
Citizens and Governance in Contemporary Zimbabwe”, in Vambe, 

M.T. (ed) (2008). The Hidden Dimensions of operation  

Murambatsvina in Zimbabwe, Harare: Weaver Press. 
[9] Chirimuuta, C. Chirimuuta, A. and A. Tirivangana (2013). 

Research Methods. Harare: ZOU. 

[10] Chuma, W. (2013). The State of Journalism Ethics in Zimbabwe. 
Harare: VMCZ. 

[11] Copeland D. A. (2006).The idea of a free press: The 

Enlightenment and Its unruly legacy. Evanston, IL: Northwestern 
University Press.  

[12] Creswell, J. W. (1994). Qualitative inquiry and research design: 

Choosing among five designs. Thousand Oaks, CA: Sage. 
[13] Curran, J. (2002). Media and Power, London: Routledge. 

[14] Curran J. et al (1982). in Gurevitch, M. Bennett, T. Curran, J and J 

Woollacott (1982) Culture, Society and the Media. London: 
Routledge. 

[15] Davis, R. (1992). The Press and American Politics. New York: 
Longman. 

[16] Dearing, J. and E. Rogers (1996). Agenda Setting. Thousand 

Oaks: Sage. 
[17] De-Bens, E, Golding, P and D. McQuail (2005). Communication 

Theory and Research. London: Sage. 

[18] De Nelson, S. A. (2007). Press Freedom Under Siege. Effects of 
Market Forces Government Controls and Journalism Practices. 

Singapore: National University of Singapore. 

[19] Graber, D. A. (1989). Mass Media and American Politics.3rdEd. 
Washington D. C: CQ Press. 

[20] Greene, M and R Stevenson (1980) A reconsideration of bias in 

the news. Journalism Quarterly, 57 (1), 115-121. 
[21] Habarmas, J. (1989). The Structural Transformation of the public 

sphere: An inquiry into a category of bourgeois society. 

Cambridge: Polity Press. 
[22] Graham, J. Amos, B. and T. Plumptre (2003). Principles for Good 

Governance in the 21st Century. Policy Brief  No. 15. Institute on 

Governance. 

[23] Guerin, F. and R. Hallas (2007). Introduction, in Frances Guerin 

and Roger Hallas (eds.) The Image and the Witness: Trauma, 

Memory and Visual Culture. London: Wallflower Press.    

http://www.democracyranking.org/downloads/basic_%20concept_democracy_ranking_2008_A4.pdf
http://www.democracyranking.org/downloads/basic_%20concept_democracy_ranking_2008_A4.pdf


International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS) |Volume VI, Issue VIII, August 2022|ISSN 2454-6186 

www.rsisinternational.org                                                                                                                                                Page 526 

[24] Hall, S. B. (2012). The Discourse of Protest: Using discourse 

analysis to identify speech acts in UK broadsheet newspapers.  
London: Media@LSE. 

[25] Harvey, L. (1990). Critical Social Research, London: Unwin 

Hyman. 
[26] Furusa, M. (1998). The Role of Institutions in Development. 

Harare: Mond Books. 

[27] Iyengar, S. and D. Kinder (1987). News That Matter, Chicago: 
University of Chicago Press. 

[28] Langa, G.  and G. D. Heiss. (1994). A practical Guide to Research 

Methods. New York: University Press of America. 
[29] McCombs, M. (2003). The Agenda Sitting Role of the Mass 

Media in the Shaping of Public Opinion. 

[30] McCombs, M. (2004). Setting the Agenda. Cambridge: Polity 
Press. 

[31] MMPZ.(2002). Media Under Siege: Report on Media Coverage of 

the 2002 Presidential and  
[32] Mayoral Elections in Zimbabwe. Harare: MMPZ 

[33] Norris, P. et al. (2003). Introduction: Framing Terrorism, in Pippa 

Norris, Montague Kern & Marion Just (eds.) Framing Terrorism: 
The News Media, the Government and the Public, pp 3-25. 

London: Routledge. 
[34] Scheufele, D. A. and D. Tewksburg (2007). Framing Agenda 

Setting and Priming: The Evolution of Three Media Effects 

Models. Journal of Communication 57 (2007) 9- 20. International 
Communication Association. 

[35] Shoemaker, P. J. and E. K. Mayfield (1978). Building a theory of 

news content: A synthesis of current approaches. Journalism 
Monographs, 103 (25), 2-31. 

[36] Shoemaker, P. J. and S. D. Reese (1991). Mediating the Message. 

White Plains: Longman. 
[37] Sartori, G. (1987). The Theory of Democracy Revisited. Part One: 

the contemporary debate, Chatham, NJ: Chatham House. 

[38] Schudson, M. (1991). Media, Contexts, Historical approaches to 
communication. In Jensen k. B. and N. W. Jankowski (1991). A 

Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication 

Research. London: Routledge. 
[39] Schumpeter, J. A. (1975 [1942]). Capitalism, Socialism and 

Democracy, New York: Harper Perennial. 

[40] Singleton, R. et al (1988). Approaches to social research. New 
York: Oxford University Press. 

[41] Stromback, J. (2005). In Search of a Standard: four models of 

democracy and their normative implications for journalism. 
Journalism Studies, Volume 6, NO 3, pp. 331-345. Routledge 

[42] Verma and Malik (1999). Information Systems. New Jersey: 

Prentice Hall. 
[43] Waldah, R. (2000). Political Journalism the Zimbabwean Way: 

Experience from the 2000 Election Campaign. Oslo: University of 

Oslo. 
[44] Waldahl, R. (2004)..Politics and Persuasion: Media Coverage of 

Zimbabwe’s 2000 Election. 
[45] Harare: Weaver Press. 

[46] Wang, X. (2003). Media Ownership and Objectivity. Louisian 

State University: Louisian State University. 
[47] White, R. (2008). The Role of Media in Democratic Governance. 

Mwanza: St Augustine University of Tanzania. 

[48] Zimbabwe Constitution. (2013). The Constitution of the Republic 
of Zimbabwe. Harare: Parliament Select Committee (COPAC). 

 

 
 


